Tuesday, November 5, 2013

Takdir Allah..Takdir Yang Terindah..

Assalamualaikum..
salam maal hijrah..
azam baru..
hijrah baru..
lame tak menaip coretan dekat blog..
maaf..tersangatlah sibuk..
macam2 cerita ingin dikongsi..

Masa berlalu pergi..
macam peristiwa pahit manis sudah dilalui..
takdir allah..
takdir yg terindah..

Orang kata saya pentingkan diri..??? memilih ipts untuk mymbung pljrn..
menyusahkan kedua ibu bapa untk mbayar pengajian..
kalau gagal..brpe byk duit habis..
itulah cercaan yg pernah ku hadapi..
ku bangkit demi ILAHI..

Tahu mana saya pentingkan diri..
sedikit coretan yg tersimpan rapi..
hari ini, ku ungkap segala2nya..
tak sanggup melihat ade air mata yg mengalir demi sebuah perjuangan..

"Kakak sedih lah. Orang pandang rendah je dengan yang belajar diploma ni. Lagi2 kalau belajar di IPTS."
Saya faham. Pernah rasai perasaan ni. Dulu,saya pelajar diploma di sebuah IPTS. KUIS. Sepanjang belajar sana, bukan sekali dua saya merasai perasaan sebegini. Malah,pernah ketika dapat result pointer 3.9, ada kawan yg belajar di IPTA berkata, "alaa, study IPTS senang lah", selalu dapat soalan bocor dripda lecturer..Ketika tu hanya Allah yang tahu perasaan saya. Terlalu banyak kedengaran di telinga yang lepasan IPTS tak akan melangkah jauh.. nak masuk ipta kena org pandai2..pointer mesti dekan..3.5 keats..
baru layak masuk ipta..

Namun,saya pegang kata-kata seorang lecturer saya, pergilah sejauh mana..kalau tidak ade usaha..awak tetap tidak akn berjaya..krna segala kejayaan bermula dengan usaha..ikhtiar...doa..tawakal..persekitaran adalah nombor 2..nombor 1 adalah keredhaan guru..kberkatan guru..krna kita mnuntut ilmu dripda seorg guru..zupppp!! tersentap kata2 pensyarah yg ku kagumi di KUIS..

Saya berusaha. Saya berdoa. Saya di uji. Saya jatuh. Saya bangun. Saya berusaha dan buktikan rezeki itu Allah yang tentukan. Saya tawakal. Alhamdulillah..dengan rahmat Allah yang amat luas,saya berjaya. Menjadi pelajar USIM. Jalan hidup kita adalah berbeza-beza. Kehidupan kita ibarat macam roda..sekejap berada diatas..sekejap berada dibawah..

Allah lebihkan di satu tempat dan Allah kurangkan di satu tempat yang lain. Perjalanan hidup kita tak sama. Berilah sokongan dan dorongan bukan kata-kata melemahkan dan menjatuhkan. Walau tinggi mana, rendah mana hidup di dunia, jangan lupa tempat kita kembali adalah sama..di akhirat sana...KAU dan AKU tiada beza..menyembah Allah yg satu..mjadi umat Rasullulah.
.mbaca dan bernaung dibawah satu al-quran yg sama..
 Di sana, hanya taqwa yang akan membezakan kita.
 hanya IJAZAH taqwa yang akan dipandang.. :')

Sahabat2.adik2...kalau kita rasa tak mampu jadi tulang belakang yg menloncatkn semangat org..
jgnlah kita jadi batu api yg menghancurkan org..

Buat adik2..shbt2 yang saya sayang, la tahzan..teruskan melangkah. Allah ada bersamamu..“Aku adalah apa yang hambaKu sangkakan, dan Aku akan bersamanya selama ia mengingatiKu”. Sweet kan Allah?  DIA sentiasa ade bersama hambaNYA..Ada sebab kenapa kamu berada disitu.syukurla kamu insan terpilih..mbanggakan ipts dimata Allah..bukan di mata manusia..
sekurang2 biah islamik yg berada di kuis jauh berbeza dgn tempat lain..
luar biasa!!
thabit hati..

Kakak!! amik quran sunnah senang..
itulah ucapan yg selalu ku dengari dari mulut2 shbt2..adik2..

Ramai org kata amik bio..fizik..kimia susah sangat2..
paper killer!!
Quran sunnah senang..
senang skor dekan..

Tahu mana senang..
tahu mana mudah mhadapi..
setiap kos yg diambil ade susah..
ade senangnya..
baru namanya belajar..
baru namanya cabaran..

bukan belajar..
jika asyik fikir senang sahaja..
tak ada benda yg senang dlm dunia ini..
melainkan usaha..doa dan tawakal..

Menghafaz kalamNYA bukan mudah..
saya selalu mgeluh tentang itu..
saya pernah berputus asa tentang itu..
saya pernah menangis teresak-esak tentang itu..
tahu mana susah..kalau belum pernah cuba??
tahu mana sakit..kalau tak merasai??

Tapi...
kuasa Allah tak kan campakkn saya dekat kos itu..
kalau DIA rasa saya tak mampu!!
kalamNYA sentiasa memujukku dgn kata2 CINTA..

Saya bangun demi ALLAH..
saya bangun demi Rasulullah..
saya bangun krna Al-quran..
saya bangun krna ibu bapa dan adik beradik..
saya bangun krna sokongan daripda kalian semua..

kata lectrure saya USTAZ DON DANIYAL "Org yg mhafaz al-quran adalah org yg special"
org yg dipilih oleh Allah..limited edition sgt3..
jika anda terpilih..
anda adalah org yg Allah pilih untk mnegakkn hukumNYA..
myebarkn dakwahNYA..
mengapalikasikan Sunnah baginda..
untungnya org mhafaz al-quran...amik quran dan sunnah..
perit di dunia..
nikmat di akhirat..

Org yg satu hari tak mbaca al-quran..hatinya akan gelap..
antunna hari2 mbaca al-quran..mghafaz..mgamalkannya..
masihkah anda rase rugi??
jgn pernah rase rugi!!
tapi syukurlah dgn nikmat diberi..
syukran ustaz..
terinspirasi kata smgt mu..

Manusia ni bila hati dia kotor, dia akan suka CERITA BURUK pasal orang. Jadi kalau kita nak KENAL hati kita ni kotor atau bersih, cuba tengok balik samada kita suka cerita buruk orang ataupun kita TUMPANG DENGAR.. Kita akan dapat jawapan daripada situ.. ッ - UAI-

»» Bila Rasa Marah... Sebutlah Nama الله.
»» Bila Rasa Geram... Sebutlah Nama الله.
»» Bila Rasa Sakit Hati... Sebutlah Nama الله.
»» Bila Dalam Apa Saja Keadaan... Ingatlah الله.
الله Dah Beritahu Yang "Dengan Mengingati الله, Hati Akan Menjadi Tenang..

wsalam..







2 comments:

veesandy said...

salam maal hijrah . semoga tahun ni menjadikan umat yang lebih beriman ...

SrikandY Aidah IedaH said...

salam maal hijrah jgk..amin..insyaallah..mohon hajat doa..;)