Tuesday, July 16, 2013

Rezeki Allah Sentiasa Ada..

Assalamualaikum..
New Entry!!
Ramadhan ke-7..;)

Firstly, Terima kasih atas doa kalian selama ini..
ade berita gembira.. rezeki dari Allah yg saya terima bulan rmdhan ini..
1- saya dpt tawaran untk mlnjutkn pljaran di USIM..
2- saya akn berkonvokesyen diploma pada bulan 9 ini..

hajat doa kalian sangat2 saya dambakan..demi redha ALLAH..;)
____________________________________________________________________

Tadi, selesai menguruskan bayaran pendaftaran kemasukan USIM..
ade seorg pekerja Bank islam..
bertanya itu dan ini kpda saya..

Pekerja : Awak belajar mana??
Me : Usim..
pekerja: kos ape??
Me: quran sunnah..
Pekerja : brpe tahun??
me : 4tahun..
Pkerja : lamenya..4 tahun..awakkn diploma..msti ade trnsfer kredit..
me: sikit je..tak bnyk trnsfer..
Pkerja : baik sambung di mesir..jordan?
Me : kos yg ade di malaysia..same je dgn mesir..
Pkerja : Tapi dpt bercakap bhse arab..awak rugi..sebab 4tahun bljr..buang mase..2tahun..sebab da ade diploma..
me : senyum..;)

Ku tadahkan telinga mdengar nasihatnya..
setiap org ade kisah sendiri..
setiap org ade cerita tersendiri yg Allah sudah corakkan..
bersyukurlah dgn apa yg ada..

Walaupun saya diploma..sekurang2nya saya ade pengalaman diploma untk diaplikasi smasa dgree..
klau dulu diploma saya amik perguruan pendidikan islam..mase dgree saya amik quran sunnah..berbeza mata pelajarannya..semuanya ilmu allah..ape salahnya saya belajar dua-dua..dua2 limu itu milik Allah..

Kadang2 kita bnyk mgeluh apabila subjek terlalu banyak..
belajar subjek yg same berulang kali..
ape salahnya kita stdy shaja ilmu Allah..
kadang2 yg kita bljr 2kali..belum tentu ksemuanya kita dpt 100% ..
belum tentu kita dpt mnguasai segala2nya..
"perbetulkan yang Biasa dan biasakan yang betul"
bukah itu semua ilmu Allah..

kebanyakn kita belajar bukan krna ilmu Allah..
tapi kerana mginginkan pointer yg tinggi..
cuba klau kita belajar krna Allah..
Allah bagi CASH!!!
ilmu dapat..
pointer tinggi pon dapat..
ilmu itu bukan KAYU UKUR seseorg itu PANDAI atau TIDAK...
TAPI.. ILMU itu perlu dipelajari..Menghafaz, menghayati serta mengamalkannya..
bukahkah apa yg di pelajari akn diamalkn dlm khidupan..
bukankah ilmu yg dipelajari itu, akn dibentang dihadapan ALLAH..

Kata ma:
Bila Allah beri sesuatu..
kita kena bersyukur dan lakukan sujud syukur..
jgn lupe juga lakukan solat tahajud,solat hajat,
solat dhuha, solat taubat dan solat witir..

kata Ayah :
banyakkanlah berdoa..
jika memang rezeki kita disitu Allah akn permudahkan..
jika tidak ada rezeki disitu..
Allah akn berikan yang terbaik..

redha memg sukar..
tapi dengan redhalah
Hati kita akn menjadi tenang..
untuk ape bermusuh dgn Allah??
padahal Allah ciptakn kita..
DIA tahu apa yg terbaik untuk kita..
bersabarlah..
tak akn pernah kalah org yg bersabar..
‎reminder‬..

Ramai kawan2 telefon akhir2 nie..
menangis2 teresak2..
mungkin kecewa bertemu dihati..
tapi takdir ilahi lebih mengetahui segala2nya..
bersabarlah..
ada rezeki kalian..

ada kos yg sesuai untk anda..
doa byk2..
lakukn solat2 hajat..tahajud..taubat, dhuha dan hajat..
yakinlah!!dengan Allah..
Allah lebih tahu..
tak akn menyesal org yg melakukan solat..
percayalah..

Jika ade rezeki kalian dsitu..
insyaallah..
Allah akn berikan yg terbaik..

saya juga pernah jatuh..
saya juga pernah naik..
adat kejayaan..
rasa gagal dulu..baru rse kmanisan kjayaan..

tak kan kita nak kata allah tak adil???
tak kan kita nak kata allah salah pilih waktu??
padahal DIA lebih tahu segalanya..
Kita rasa kita tak bersedia.
Tahu mana tak bersedia kalau belum cuba?
Tapi Allah lebih tahu, Allah lebih tahu.
yakinlah..

ijazah anda tak menjamin kejayaan masa depan,
ijazah hanya sebagai sampingan,
jgn memandang rendah orang lain kerana,
anda tidak kenal mereka punya rezeki pda masa hdapan..
Walaupun ada antara kita yg hanya mempunyai kelulusan yg rendah,
tapi dengan berkat dan usaha yang tidak putus-putus mereka mampu berjaya :)
Pada yg gagal ke Universiti anda bukan gagal...
Kejayaan boleh dicipta dimana saja...
Fikir-fikirkan...

Different people, different stories. Different people, different test. Different people, different rezeki.

Ketika duduk berborak dengan pakcik di hospital situasi kedua dhadapi oleh saya..
Pak cik : Bila nak kahwin??mesti lambat lgi..alamat jadi anak dara tua la..
tak dapat pak cik nak makan nasi minyak..
Me: senyum sahaja..;)

kita selalu sgt mendoakn sesuatu yg tidak baik kpda org...
ape salahnya kita ucapkan ANDARMU (anak dara mulia)..
moge dengan kata2 itu..kita mendoakn mereka bertemu jodoh..
bukan mendoakn yg tidak sepatutnya..

Ramai asyik btnya bila saya akan tamatkan zaman bujang saya..
jawapan ku tidak lama lagi..masih dalam perancangan Allah..
telah tertulis diluh mahfuz nama seseorg yg bakal saya nikahi..
cume perlukan kesabaran yg tinggi..tembakan doa yg mamtap..
persiapan yg hebat dlm memasuki alam rumahtangga..
bukan dengan tangan kosong untuk menempuhi alam perkahwinan..

kahwin mungkin nmpk mudah..tetapi TANGGUNGJAWAB nya tersangatlah berat..kahwin bukan untuk hari ini..tetapi kahwin untk sampai kesyurgaNYA..untuk KEREDHAANNYA..kahwin bukan mewah SEMASA di hari perkahwinan, tapi miskin ilmu rukun rumahtangga SELEPAS perkahwinan..
tipu ku katakn diusia semasa meningkat dewasa..diri ini tidak cemburu apabila melihat sahabat2..
sudah melangkah ke gerbang perkahwinan..sedangkan diri kita masih ternanti2..tercari2..

tapi saya percaya dgn takdir ilahi..Allah lebih mengetahui..
janjinya sentiasa pasti..
"lelaki yg baik untk perempuan yg baik,
perempuan yg baik untk lelaki yg baik"
cuma kita perlu bersabar shja..
tidak lame lgi tibalah giliran kita..
jika dberi umur yg panjang oleh Allah..
Allah sedang merancang yg terbaik untuk kita..
Allah nak bagi "SUPRISED LIMITED EDITION" untk org yg bersabar..
Allah tak akn uji hambanya,
kalau dia rasa kita tak mampu untk hadapinya..yakinlah dgn Allah..
Allah selalu pujuk kita dengan ayat2 cintanya di dlm al-quran..:')

"SINGLE bukan bererti tidak ada yang menginginkanmu..''
Tetapi ia sebagai tanda Allah sedang sibuk menulis
cerita CINTA yang terindah untukmu.. Insya-Allah..
thank you Allah..

Andaikata kita tidak dapat berkahwin didunia..
kita akn berkahwin disyurga..
lelaki disyurga lagi hebat bnding lelaki didunia..
ada bidadara yg menanti di sana..
Ya Allah aku tidak ingin sendiri!!

Sehingga saya menemui jawapannya kini.
"Kalau aku tak bersedia, tak kan Allah nak bagi peluang belajar kat aku."
bukankah impian ku untk berjaya didunia dan akhirat..
berjihad ilmu dijalan Allah..
aku tak mampu memegang senjata untk myelamatkn islam..
tapi, aku cuba untk memegang pena, tinta, kertas dan ilmu untk membantu mperjuangkan islam..
moge dengan ilmu yg ada, aku dapat amalkan..sebarkan..praktikkan..
Kita rasa kita tak bersedia.
Tapi Allah lebih tahu, Allah lebih tahu...
yakinlah dgn Allah..

Sama halnya dengan soal jodoh...
selalu sahabat bertanya kpda ku..
Ada sahabat yang bila dirisik untuk sahabat lain,
selalu tegar dengan jawapan "Ana tak bersedia lagi".

Tahu mana tak bersedia kalau belum cuba?
Kalau Allah bagi jodoh kita pada waktu yang kita rasa kita tak bersedia,
adakah mahu mengatakan Allah salah pilih waktu?
sedangkan Allah selalu memilih waktu yg tepat untuk kita..
tetapi kita yg merasakn tidak bersedia..
Allah tak akn bagi sesuatu,
kalau dia rasa hamba dia tak bersedia dan tak mampu menanggung..

Bagi yg sudah temui calon usahlah berdalih2 lgi..
jodoh kalian sudah hampir..
Renungkan..;)

"Kadang2 kita lebih banyak mendengar apa yg org perkatakan..
berbanding apa yg Allah telah tetapkn yg terbaik untuk kita.."
Biarlah org kata apa..SAYA TETAP SAYA!!!
teguhkan pendirian..jika itu benar...

Rezeki Allah sentiasa ade untuk hambanya..
mungkin diberi dgn pelbagai bentuk dan cara..
lain org..lain kehidupannya..
bersyukurlah dengan apa yg ada..
takdirlah allah adalah takdir yg terindah..
boleh jadi benda yg kalian suka..
bukan yg terbaik untk kalian..
dan benda kalian tidak suka..
itulah yg mdatangkn kebaikan untuk diri kalian..
dari segi dunia..
pandanglah org yg lebih bawah,
kita akn rase bersyukur sangat2..
dari segi akhirat pandanglah org yg lebih atas..
kita akn merasa, kerdilnya diri ini..
selalulah ucapkan alhamdulilah dan syukur kepadaNYA..
DIA lebih tahu!!!

Allah jadikan manusia kadang2 ada 2 pilihan..
kadang2 DIA bagi manusia itu hidayah,
tapi dipertengahan jalan DIA tarik hidayah itu..
kadang2 DIA bagi manusia itu kejahilan,
tapi ditengah2nya DIA selitkan kesedaran,
untuk hambanya berubah ke jalan yg benar..
Biar lambat sedar..
jangan tak berubah dan tak sedar2 langsung..
takut kita tengah buat maksiat,
Allah tarik nikmat bernyawa,
kita tak sempat nak bertaubat pada Allah..
itu lagi parah dan bahaya!!
peringatan bersama..;)



wsalam..;)

Noted : terima kasih Allah atas nikmat ini..aku bersyukur padaMu..dari situ aku bljr erti ksyukuran.. erti khidupan..tdk seindah yg disangka...yg indah selalu dtg dari rahmatMU..:apabila saya menghantar mesej kepada kalian semua, ketahuilah, saya sedang memujuk dan memberi semangat kepada diri saya yg alpa..'HASBUNALLAHU WA NI'MAL WAKIL' ''Cukuplah Allah sebagai penolong kami dan Dialah sebaik-baik pelindung'..hajat doa kalian smua..;)..saya sgt dambakan..;)

4 comments:

aCu atiQ said...

wahh. mabrukkk alaik~

SrikandY Aidah IedaH said...

syukran kathir..;) rezeki Allah..

Asyraf Azizan said...

kalo niat tu nak belajar, xde erti buang masa :).

selamat berpose

SrikandY Aidah IedaH said...

betul 2..sokong!!!!!!