Sunday, June 23, 2013

Kematian Di Tangan Allah~~

Assalamualaikum..
New Entry!!

Nak cerita tentang kematian..
Setiap yg hidup pasti akn mati..
hari itu tengah duduk2 makan..
tiba2 dapat panggilan telefon ade org meninggal..
tup..tup..
brape hari itu ade org lain plak meninggal..
Allah..allah..
bersediakah aku untk bertemu dgnMU????
Amalanku??

Ajal tidak mengenal usia..
Ajal tidak mengenal nama..
Ajal tidak mengenal kecantikan..keturunan dan harta..
tapi...
Ajal sentiasa datang tanpa disapa..
Tidak perlu menunggu..
ia tetap akn hadir...

Pada adik yg menjangkau remaja...
bakal remaja atau sudah dewasa..
usia remaja dan dewasa bukan masa untk berHONEYMOON dan ENJOY...
tapi usia remaja dan dewasa inilah..
usia untk persiapkn diri dengan ilmu dan amalan ibadah untk bertemu Allah..
pada usia remaja dan dewasa nie lah semangat dakwah dan tarbiyah semakin membara..

Bagi mereka yg sudah masuk ke IPT..
selalunya banyak program2 agama dianjurkan untk pelajar..
selalulah menghadirkn diri ke majlis tersebut..
bekalan ilmu untk dibawa ke akhirat sana..
jgn hnya berfikir ORANG TUA sahaja yg perlu pergi ke masjid dan surau..
ORANG TUA sahaja yg perlu dengar ceramah agama..
ORANG TUA sahaja yg perlu jadi imam di masjid..
ORANG TUA sahaja yg perlu mengimarahkan masjid dan bersedekah
cuba kita UBAH SUDUT PANDANG KITA..
kerana kematian akn datang bila-bila masa..
kita selalu dikejutkan dengan kematian bayi..
kematian anak2 kecil..
jadi disitulah kita bermuhasabah..
dan sentiasa mgingati KEMATIAN..
KEMATIAN ITU PASTI!!!

saya nak sentuh pada institusi MASJID atau SURAU..
kdng2 golongan remaja yg dtg ke masjid atau surau..
sekali sekala kita hidangkan mereka dengan ilmu untk mjadi IMAM MUDA..
supaya ade pewaris untk generasi akn datang..

kadang2 saya melihat..
ramai yg akn berkata bila sesetengah golongan remaja
hadirkn diri ke masjid atau surau..
"Kau masih budak2 duduk di saf belakang"
"Kau belum berkhatan duduk di saf belakang"
"Kau tiada ilmu agama duduk di saf belakang"
jadi golongan remaja akn kurang mesra untk ke masjid atau surau..
yg memang tak nak hadir itu belakang cerita la kan..
apa kata kita ubah persepsi masyarakat..

Mengingati mati itu sunat..
tapi meminta-minta mati itu BERDOSA!!
seolah2 kita tidak tahan nak hidup didunia..
menempuh dugaan dari ALLAH..
Orang yg cerdik
ialah orang yg sentiasa mengingati mati..
dan sentiasa bersedia menghadapinya..

jom persiapkan diri dengan amal ibadah untk berjumpa allah..
bersyukurlah kita hari ini..
kerana masih dihidupkan lagi..
masih diberi nyawa untk bertaubat padaNYA..
kita sepatutnya bersyukur diberikan hidup untk solat hari ini..
untuk mbuat kebaikan hari ini..
untk bersedekah hari ini..
untk berbakti kpda ibu bapa hari ini..
sebab apa kita perlu bersyukur??
sebab ramai org yg sudah meninggal dunia..
ingin kembali hidup di dunia untk membuat amal ibadah..
kerana duduk di dalam kubur seorang diri..
yang menemani hanyalah amalan untk menerangi dan membantu..

"Takkan kita nak biarkan orang lain sahaja yang hebat berdakwah sedangkan kita hanya duduk rilek di rumah? Takkan kita nak berada di pintu syurga je nanti sedangkan orang tu dapat jumpa Allah kat tingkat syurga teratas sana?"

"Allahummakhtim lana bihusnil khatimah. Wa la takhtim 'alaina bisu'il khatimah."
Semoga doa ini dimakbulkan. Amin!

wasalam..;)


Noted: Peringatan entry ditulis buat diri ini yg sentiasa leka dan alpa..allah..:'(

2 comments:

Afiqah Adzan said...

Mati itu pasti berlaku .. Tak tahu bilaaa . Allahuu..

SrikandY Aidah IedaH said...

btol..kan..;)