Tuesday, June 25, 2013

Ilmu Bukan Di Buku Sahaja..

Assalamualaikum..

New Entry~~

Ilmu bukan sekadar dibuku..
selepas exam apa yg dibacakn dibuku sudah dilupakan..
Ilmu bukan pada pada tutorial dan kuliah..
selepas habis kelas buku dan beg dicampakkan..
Ilmu bukan sekadar dalam dewan exam..
selepas tamat sahaja exam, nota2 sudah dibuang di tong sampah..
tapiiiiii!!!!!!!!!!!!
Ilmu itu di buku..
Ilmu itu di dada..
Ilmu itu di Hati..
Ilmu itu cahaya..
Ilmu tdk akn masuk pada hati yg kotor dgn maksiat2...

Semalam saya pergi temuduga untk guru JAIM..
sedang duduk2 menunggu angka giliran..
terdengar cerita2 sahabat temuduga..
biasalah...
masa tmudga byk soalan2 sport yg keluar..
tetapi masuk dalam untk ditemuduga..
hanya soalan2 umum yg biasa ditanya..

ok..nak cerita dekat sini..
yg datang semua hebat2..
ijazah2..
bekerja pun hebat2..
ilmu pun hebat2..

soalan yg ditanya kebiasaanya ialah :
kenal kan diri (TAARUF)
pengetahuan Am..
politik..
isu semasa..
bab agama..
bab dunia..

sekali masuk interview..
enam org terus..
tapi ditanya seorang2..
biasalah..
mula2 nak interview..
ade pasang surutnya..
ade darah gemuruhnya..
ade kesejukkan yg melanda..
ada debarannya..
macam2 perasaan akan keluar mase tu..

sedang di interview..
ade 2orang panel penemuduga..
seorang lelaki (ustaz saya pegawai pendidikan JAIM)
seorang perempuan (pegawai pendidikan JAIM)
kami diminta untk perkenal diri..
mula2 kenal dalam bhasa melayu..
selepas itu kenal dalam bahasa arab..
maklumlah jadi ustazah sekolah agama kena pandai bercakap arab..
Alhamdulilah..saya lepas..
tapi keputusan 3bulan lagi baru diumumkan..
Allah..lamanya!!!!!!!!!!!!!!!

ketika ade kawan2 sedang ditemuduga..
kita berenam dengar apa yg setiap seorang kena soal..
tapi tidak dibenarkn mberitahu jawapan..
soalannya simple sangat..
tapi kdng2 itulah yg mbuatkn kita tdk boleh jawab..
mungkin keberangkalian nervous bertamu dihati..

ade sahabat2 ditanya dengan soalan ini..
sila perkenal diri anda (taaruf) dalam bahasa arab..
ustaz : kamu pernah pelajar bahasa arab di sekolah??
apa sijil kamu tentang sekolah agama?? upkk ke??paling tinggi??
sahabat 1: haah..upkk..tapi di kolej saya ade bljr bhsa arab..tapi bahasa arab yg basic..sebab saya amik diploma kejururawatan..
sahabat 2: saja ijazah usahawan dan enggineer..
ustaz: perkenal diri awk dlm bhasa arab yg mana awak mampu bercakap..
sahabat1 dan sahabat 2: ismi........................ dah..itu sahaja saya boleh bcakap arab..
umur saya sudah tdk ingat...dah lama tinggalkn bhsa arab..
ustaz : ok..tak ape..ape maksud qiamuhu binafsi??basar??ini tauhid..
sahabat3: senyap...ustaz skip!! sya tdk tahu..sudah lupa
ustaz: awak dah kawin??
sahabat 4: belum..
ustaz: ini soalan untk perkahwinan...krna awk bakal berkahwin..lelaki terpegang rambut isteri..padahal sudah angkat air sembahyang..sah atau batal wuduknya??
sahabat4: batal ustaz...kalau terkena kulit kepala...ubun2..kalau tdk terkena tdk batal..
ustaz: jawapannya tdk batal...krna pkara yg mbatalkn wuduk ialah tersentuh kulit lelaki dan perempuan yg bukan ajnabi..ok..soalan seterusnya sebutkan 10 bilangan nombor dlm bhasa arab..
sahabat 5: wahid..isnani..salasa..arbaah..khomsah..itu je saya ingat..yg lain sudah lupa..
ustaz: haikkk!!!macamane nak jadi ustazah nie..nombor dlm bhasa arab sampai no 10 pun tak hafal..budak2 tadika JAIM PASTI..sudah hafal sampai angka seribu dalam bhasa arab..malu nnti dgn anak murid..ok saya bagi awk pilihan untk pilih rukun iman..awak nak rukun iman apa??org lain saya tak bagi pilih..awak sahaja saya bagi buat pilihan..
sahabat5: saya nak rukun iman..beriman kpda rasul..
ustaz:sebutkan 10 nama nabi dripada 25 nama nabi..
sahabat5:adam idris nuh hud saleh ibrahim lut ismail ishak nuh..
ustaz: rasul ulu azmi???
sahabat5: musa..nabi muhammad..isa..
ustaz: 3je ke??
sahabat5:saya ingat 3je..yg lain sudah lupa..
ustaz: ok..sampai disini shaja temuduga awak semua..sekian terima kasih..assalamualaikum..

kita belajar semua ilmu Allah dekat dunia..
terasa betapa kerdilnya diri ini..
jahilnya diri ini..
kita belajar semua ilmu2 Allah..
ilmu kedoktoran..ilmu fizik..ilmu kimia..ilmu perniagaan..
tapi kita kena ingat itu semua ilmu Allah..
milik Allah..
kalau dikira nikmat Allah..tdk terhitung kita nikmatNYA..
sebab itu ade pepatah mgatakn..
ilmu bukan dibuku..
tetapi ilmu itu didada dan dihati...

kadang2 kita amik sambil lewa sahaja selepas da dpt ilmu itu..
tak kiralah ilmu fardu ain atau fardu kifayah..
tapi..kita tak pernah cuba untk aplikasi..mengahayti dan mengamalknnya..
ilmu fardu ain wajib kita cari..
krna itu bekalan kita di akhirat..
tapi ilmu fardu kifayah tidak kepada semua..
bukahkah apa yg dipelajari
akn ditanya oleh Allah??
berapa byk kita sudah mengamalknnya??
renungan bersama..
Allah..
bersediakn kita nak bawak ilmu yg sedikit..
untk menemani kita disana..
cukup ke??

kadang2 kita duduk dgn bayi, ade benda baru yg kita pelajari..
kadang kita duduk dgn kanak2, ade benda baru yg kita pelajari..
kadang2 kita duduk dgn remaja, ade benda baru yg kita pelajari..
kadang2 kita duduk dgn org dewasa, ade benda baru yg kita pelajari..
kadang2 kita duduk dgn org tua, ade benda baru yg kita pelajari..
apa semua benda yg kita pelajari..
itulah dinamakan ilmu..
tak kiralah ilmu itu dunia atau ilmu ilmu akhirat..
selagi ia dipelajari walaupun basic2 je..
ia dianggap ilmu..

pergilah sejauh mane..
semuanya kita pelajari ilmu2..
sebab itu ade mgatakan "jauh perjalanan, luas pemandangan" luas ilmu2 yg kita dapat..
sebab itu kalau kita pergi jalan2 atau melancong...
kita akn didedahkn dgn ilmu sejarah..ilmu adat resam..ilmu kebudayaan..ilmu timur dan barat..
negeri dan negara masing2..
kita dapat kenali latar belakang sesuatu tempat..
subhanaallah..

kita belajar makin tinggi..
makin banyak benda kita pelajari..
makin banyak benda yg kita alami.
makin banyak pengalaman yg kita tempuhi..
itulah Ilmu..
luasnya ilmu Allah..
tak terkira oleh kita..
terasa betapa jahilnya diri ini..
bila kita tahu sesuatu ilmu..
jadi bersyukurlah..dikurniakn nikmat ilmu..
nikmat belajar..oleh Allah..
jika ditarik nikmat itu..
sudah pasti kita menjadi jahil selama2nya..
allahuakhbar..

"Berusaha belajar agama.
Biar sedikit namun langsung diaplikasikan" itu lebih baik.
Untuk apa saya memiliki ilmu yang tinggi namun tidak pernah diaplikasikannya."
insyaallah..amin..

Sebuah buku yang diletakkan di dalam perpustakaan boleh dibaca oleh seorang individu sahaja. 
Tetapi.
seseorang 'muslim yang sejati' adalah buku yang boleh
dibaca oleh semua orang.
 Ke mana sahaja dia berjalan maka dia sebenarnya adalah dakwah yang bergerak :')
Imam Hasan Al-Banna

“ Jika seseorang berusaha untuk mengalahkanmu dalam urusan dunia, maka kalahkanlah ia dalam urusan akhirat.”
Hassan al-Basri

wsalam..;)


pesanan: peringatan bersama..buat diri ini..yg sentiasa lalai..muhasabah bersama2...;)


No comments: