Thursday, May 2, 2013

Sahabat Sejati..Teman Berbudi..

Assalamualaikum..

New entry...

Kenapa saya sayang kawan saya??
Ada yg garang..
ada yg tenang2 saja..
ada yg asyik berceloteh..
ada yg senyap dan senyum sahaja..
Ada yg suka masak..
ada yg suka makan..
ade yg skema..
ada yg sempoi..
macam manapun saya sayang mereka lillahitaala..;)

mase mula2 jumpe..
langsung tak kenal..
bila da kenal..
perangai makin nakal..
asal jumpe je ade je hal nk bahan membahan..
tapi harap kekal sampai ke akhir hayat..

Macam2 ragam persahabatan ini..
indahnya hidup ini andai persahabatan di bina krna Allah..
ukhwah tetap terjalin..
biarpun jauh dimata..
tapi sntse dekat dihati..
dengan adanya persahabatan ini..
dapat mgeratkn silaturahim..
yg jauh kita dekatkan..
yang renggang kita rapatkn..
Perbezaan untk saling dapat melengkapi..
persamaan pula untk menyayangi..
setiap org ade fatwa hati masing2..
tapi walaupon dalam persahabatn kita tak sependapat..
bersyukurlah, kerana kita masih seagama islam..
alhamdulilah..;)

Nilai ukhwah itu terlalu agung untk dsingkirkan dalam hidup insan..
Dalam TAWA ada DUKA, dalam BENCI terselit KASIH SAYANG..
Keindahan dalam BERUKHWAH sukar untk digambarkan, walau kdng2 terjadi SENGKETA, TANGIS DAN TAWA.kerana tak semua insan dapat memahami erti PERSAUDARAAN.Dan Jika ku punya waktu, inginku jadi saudaramu buat SELAMANYA..

Para shbt yg bertakhta dihatiku bknlah yg ku khaskan ciri-cirinya, agar ideal segala2nya dimata..tetapi para shbt yg ku hargai dan ku sayangi yg bertakhta dihati adalah yg dirinya berjiwa hamba..kerana sifat kehambaannya itu, hatiku tak upaya untk melupaknnya..

Ya Allah..kiranya RasulMU hidup bersahabat, kurniakan jua aku sahabat, tapi biarlah shbt2 dari lorong2 yg mbenarkan MU seperti AS-SIDDIQ..
Biarlah sahabat2 dari pintu2 ilmuMU seperti ALI..Ya Allah, kiranya semua itu tak layak buatku, aku bersyukur dipertemukan sahabat yg SATU ini..mgkin padanya ada segalanya yg tak pernah aku selami..
Mgkin padanya terletaknya apa yg aku impikan selama ini..tapi, jika aku seorg sahabat yg tak mghrgai, kau ampunkan dosaku..dan kau kurniakan kegembiraan dan keredhaan kpda shbtku ini..

Sahabat..
ikhlas dan tajdidkanlah kmbali niatmu..
bersahabat bkn krna kebaikannya, krna apabila kbaikannya lenyap.
dirimu mudah berlapang dada, bersahabat bkn krna kbersamaannya selalu, krna apabila ksibukannya mhimpitnya, dirimu mudah berbaik sangka dan memahaminya, bersahabat bukan krna kcantikannya, krna apabila kcntikannya hilang, dirimu tidak mcelanya, bsahabat bkn krna harta bendanya, krna apabila dia tiada apa2, dirimu tidak meninggalkannya, bersahabat bknlah mgharapkn balasan atau menuntut ksempurnaan, krna apabila dia tidak memenuhinya, dirimu mudah menerima kekurangannya, bsahabatlah hnya krna Allah, krna Allah itu kekal ada..Terimalah dia seadanya..Maaf ats segala kekurangan dan ksempurnaan yg tidak dpt diberikn..sesungguhnya aku myayangimu krna Allah sahabatku..

Ya Allah..sahabat ini bungaku..tanpanya tiada seri dunia..sahabt ini maduku..penawar byk pkara..sahabat iniguruku..mdidik dgn penuh mesra..ku sayangi shbt ku ini krna dia mbawaku kpda CINTAMU..Jgn kau biarkan dia sendirian, di alam barzakh, mahupun di akhirat... Kau dampingilah dia selalu, Kau jagalah dia dalam hidayahMU..amat ku sayangi dia krnaMU..

Sahabatku, kadangkala aku dahagakan perhatianmu hngga mgabaikn keperluanmu..kadangkala ku pinta masa bicara hingga mcuri kelapangan masamu..seringkali aku pinta kau mgerti sedangkan aku tdk pernah berusaha memahami dirimu..seringkali aku pinta ksempurnaanmu hingga lupa aku juga ade kekurangan.. semusim ukhwah kita..terlalu byk hempedu yg kau  telah telan..maafkn aku shbt andai melakarkan warna pudar dalam hidupmu..moga pelangi ukhwah myemai cinta pada allah..Diamku tidak bmkna ku melupaknmu..kerna bait2 namamu sentiasa terlakar dlm doaku..

Wsalam..;)










No comments: