Tuesday, April 23, 2013

Kejayaan!!!

Assalamualaikum..;)

Maaf..sekian lame tak update blog..;)
ramai yg trtnya2 bila nak update blog?
rupanya ramai yg ternanti2 coretan saya..;)

1 bulan berlalu begitu sahaja..
kehidupanku sbgai suri rumah sudah bermula..
setelah sekian lame tamat mgajar disebuah sekolah..

ok...sekarang saya nak bcerita tntg kejayaan..
setiap org mempunyai impian??
setiap org mginginkan kejayaan??
btol kan..termasuklah dgn saya..;)

Kalau yg dicari itu seorg ustazah..itu bukan saya!!
kalau yg dicari itu seorg wanita yg cantik...itu bukan saya!!
kalau yg dicari itu seorg jutawan..itu juga bukan saya!!
tapi...
kalau yg dicari seorg wanita yg jahil..ingin mjadi seorg muslimah..
ingin dibimbing..dan ingin kembali ke pangkal jalan..
itu adalah SAYA!!!!!

Saya tak sehebat ANDA...ANDA...dan ANDA diluar sana..
tapi SAYA sangat bersyukur!!!!!
Alhamdulilah..;) amin..

saya ada matlamat..ade impian ingin berjaya..dulu mase disekolah..saya tidak sehebat kawan2 yg melambung kejayaan yg boleh dibanggakan oleh kedua ibubapa..setiap kali pergi kesekolah mbawa harapan yg sgt besar..tpi bila pulang..tiada kejayaan disisi..itulah saya..:'( punah harapan kedua ibu bapa..

terimbas sedikit kenangan ketika kawan2 yg mdpt result cemerlang..

situas 1: ketika disekolah selepas mgambil result SPM..2009

Pelajar 1: Ibu..kakak dapat result cemerlang...dpt 11A..
Ibu: tahniah!! dapat result cemerlang..lepas nie boleh pi smbung belajar amik kedoktoran diluar negara..

Beruntung kalian semua..pernah diucap tahniah oleh kedua ibu bapa..kejayaan dpt dibanggakan..;)

Situasi 2: Ketika dirumah (cuti semester) pulang dari kuis..

Watak 1 : ma, kawan uda dulu belajar matrik dapat offer masuk UPM..UKM..UIA..UM..

Ibu: tulaa, dulu siapa suruh tak nak belajar betol2..

Watak 1: mama, kawan uda dah degree dah sekarang..semester 4..

Ibu : wahh, hebat dia..dulu suruh belajar pandai2 tak nak..asyik main2 je..

Watak 1: uda cuma minta restu mak beri uda peluang cari bi'ah solehah yang dah lama uda nak
hanya pointer uda yang boleh uda beri ..sebak...:'(

saya bangkit semula!!dgn azam yg baru..mesti mpunyai impian..untk belajar2...dan terus belajar..tnpa mgenal jemu..kata2 motivasi diri daripada ibu bapa..guru2 dan rakan2..ku gagahi jua untk mlnjutkn pelajaran dibidang diploma perguruan pendidikan islam di KUIS..

keesokan harinya Result semester diumumkan..

Ya Allah..debarannya terasa..
tup..tup..
bukak portal kuis..
 Ya Allah..Terima kasih Ya Allah.

Saya bukan macam kalian semua every semester dapat naik pentas amik anugerah dekan..
tapi..sya bersyukur sgt3..saya pernah dapat 3kali anugerah dekan..sepanjang 5 semester..di kuis..Alhamdulilah..syukur..kos saya amik hnya 2tahun setengah sahaja..jadi mase dia sangat pendek...memerlukan kekuatan smgt..struggle yg kuat..

Saya berlari dgn hati yg kuat..untuk tunjukkn keputusan kpda ibu bapa..itulah pertama kali saya mdgar ucapan tahniah meniti dibibirnya..Ya Allah..syukur..alhmdulilah..usaha minimun hasil yg maksimum!!

Saya pernah jatuh..dan saya juga pernah naik..jangan jadikan jatuh itu sbgai pnghalang untk kalian tidak berani mcuba sesuatu yg baru..ayuh!! teman2..bangkitlah..kita tak akn pernah keseorangan..Allah sentiasa ade mgiringi langkah kita..percayalah..

Situasi 3: disekolah semasa mengajar..;)
terdengar perbulan guru2..ketika result SPM keluar bulan3 hari itu..
macam2 ragam dan rungutan ku dengar dari mulut mereka..
mereka risaukan keadaan ank2nya..
ingin ke mana selepas nie??jika result seteruk begini..hnya kredit sahaja..

dalam hati ku berfikir..bgitulah keadaan mak dan ayah ketika memikirkan result ku dulu..ya allah..:'(

tup..tup..
datang seorg ustaz di meja kami guru2 sedang berehat..
sedang sibuk  berbual2 tntg pgajaran hari ini..

ustaz itu berkata2..ayatnya penuh makna...zupppp!!!!!!!! terasa dihati..
mekar senyuman dibibirku..:)

guru2 semua..berilah kata2 motivasi kepada anak2 ketika anak2 jatuh..
tiada kejayaan yg lbh mbnggakan utk ibu bapa dan anak2..
kecuali..
apabila dia menutup mata kali terakhir..
dia dapat mgucap pekataan keramat
 IAITU..
dengar ucapan tersebut..semua kata betul 2..sangat setuju..;)
ustaz smbung kmbali kata2nya..itu semua dunia guru2..yg akhirat itu yg sgt penting..untk dibawa ke sana..
yg dunia itu sampingan sahaja..

ayuh..teman..disamping sibuk dgn urusan dunia..jom sibuk2 kan diri dgn urusan akhirat..itu yg paling utama..bukan kah ini akn dibentangkan dihadapan Allah nnti..kejayaan dunia dan kejayaan akhirat..peganglah akhirat..seolah2 engkau menongkah dunia..peganglah akhirat..maka engkau dapat kedua2nya sekali..percayalah dgn janji Allah..

kalimah mujarab yg pasti ku ingin mgucapnya ketika diakhir nafasku nanti..allah..bersediakah daku untk bertemu dgnMU??dgn amalan yg tdk seberapa.. Allah..:'(

ok!! 1 tips penting saya nak kongsikan..amalkan baca nie semasa exam..
baca nie..sebanyak mungkin..
ya hadi ya nur ya hakim ..
kalau lupa ketika dalam exam..banyakkan membaca selawat dan surah tertentu..



bagi yg pernah jatuh...ayuh!! bangkitlah..
jangan rase down..
kejayaan tdk akn hadir tnpa usaha yg kuat..
kata pepatah arab..Jika anda mahu membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan.

"pedulikan apa org kata..kita boleh atau tidak boleh berjaya.kita sendiri yg tentukan"
percaya dan yakinlah dengan usaha kita sendiri..dengan izin Allah..kita pasti akn berjaya..

Tiada yg mustahi dalam hidup ini..lakukan apa sahaja yg kita mahukan..yg penting mcari redha Allah..;)
Tidak ada manusia yang hidup untuk gagal, tetapi tidak merancang adalah merancang untuk gagal.


Apabila engkau telah berazam, maka bertawakallah kepada Allah – Ali imran : 159

Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri (Surah ar-Rad ayat 11)


oklah..sampai disini sahaja coretannya..semoga kita semua berjaya di dunia dan akhirat..insyaallah..aminnnn....
wsalam..;)

Mood : tak sabar nak smabung ijazah..rindu suasana pelajar dan belajar..syoknya belajar..stdy ilmu Alla yg luas..subhanaaallah.. :)














No comments: