Wednesday, February 20, 2013

Penghayatan Ilmu Dalam Islam~~

Salam...

Hampir 2 Bulan ku jejaki dunia pekerjaan yg sebenar selepas tamat pembelajaran dan praktikum di sekolah..Baru kini ku taw ape itu gaji keberkatan dan keredhaan Allah..Terima Kasih Ya Allah..

Berbezanya alam praktikum dgn alam bekerja..
berbezanya Gelaran Mahasiswi dgn Gelaran Ustazah atau Guru..
Berbeza Gaji sendiri dgn PTPTN.. betapanya bernilai walaupun hnya 5sen..
Berbezanya sekolah bandar dan sekolah luar bandar..

Ya Allah..Kehidupanku serta merta berubah 360 darjah...
baru ku tahu itulah kehidupan dan cabaran seorang pendidik..

Tahun Lepas diriku berpraktikum di sekolah bandar.. yg terletak ditengah2 bandar hilir Melaka dan Selangor..Sekarang diriku bertugas di sebuah sekolah kawasan pedalaman..yg jauh dari kesesakan udara2 di luar..
kehidupan terasa sgt mcabar..Ya Allah..Rabbi Yassir Wa la Tuaasir~~~ ;)

OK!! bukan nk cerita itu sbenarnya..2 sekadar sampingan..sekarang nie nk cerita pasal penghayatan ilmu dalam islam berdasarkan situasi2 yg ku hadapi ketika mgajar di 2 buah sekolah...sekolah bandar dan luar bandar.. bermula lah al-kisahnya..;) ketika diriku sedang mgajar subjek pendidikan islam JQAF yg dibawah KSSR...

situasi 1...

Ketika diriku mengajar Akhlak Adab Sebelum Dan Selepas Tidur..

Pelajar 1 : Ustazah, mak saya kata..sblum tidur kena basuh kaki..nanti mengigau malam2..
Pelajar 2 : Betul 2 ustazah..Mak saya pun ajar macam itu..Betul ke Ustazah??
Ustazah : Macam nie lah.lebih baik dan bagusnya awak mengambil wuduk sebelum tidur..same seperti awak mbasuh kaki sebelum tidur..tpi bkn shaja basuh kaki..awk basuh kesemua anggota badan awak..lagi suci dan bersih..niat wuduk krna Allah..tidur pon dalam keadaan terjaga Allah dan para malaikat..

Situasi 2..
Pelajar 1 : Ustazah, mak saya sebelum tidur selalu cerita (Bed Time Story) dekat saya??
Ustazah : cerita kisah ape??
Pelajar 1: cerita kisah hantu..selalu shaja cerita hantu..mase sya nk makan..buat kerja dan macam lagila..
Ustazah : hantu ape??
Pelajar : hantu pontianak..pocong..banyak sangat cerita hantu..sebab dekat tempat mak saya kerja tue ade hantu malam2..Tiba2 dia mengeluarkan 2 buah buku cerita yg di pegang di tangan..semua cerita berunsurkan hantu..yg dipinjam di library sekolah..untuk di isi di dalam buku program nilam..
Pelajar 2 : Saya selalu tengok cerita hantu ustazah..macam2 cerita hantu..ustazah jom la cerita2 kisah cerita hantu..
Ustazah :????????...... cerita hantu tak best..ok!!banyak sangat story..kita sambung belajar balik..(dalam fikiranku..ya Allah mereka mbaca picisan cerita yg tdk mbangun..mgkin mereka kecil lgi..tpi dari kecil lah mereka perlu di didik dengan akidah yg mantap bukan memesongkan..Ya Allah..Berjurai air mataku..ketika duduk ditingkap selepas mberi mreka latihan..)

Situasi 3..
Pelajar 1 : Ustazah saya teringin nak solat dan sekolah agama petang..saya teringin nak pergi kelas mgaji..
Ustazah : Awak x solat ke dan x mengaji ke dekat rumah??
Pelajar 1 : tak pon ustazah..klau solat..saya tak reti nak habiskan solat dengan tahayat akhir..
Ustazah: Nanti kita belajar solat yea..mase kem bistari solat..knapa awk xsekolah agama petang??
Pelajar: tak ada siapa nak antar..saya mintak ayah hantar ke sekolah..ayah kate xpayah pergi sekolah agama..tak de sape nk amik..rumah jauh..ayah dgn ibu kerja sampai malam..saya pernah kejutkan ayah untuk solat same2..ayah marah saya..ayah kate jgn kacau ayah nk tido...ayah kalau tidur msty 1 ari..hari nie tido pagi.. esok pagi baru bangun..tak solat..mak je solat..
pelajar 2: mak dan ayah saya solat gilir2..arini solat..esok tak solat..
Ustazah: nanti awak solat di depan ayah awk..mana tahu dia malu dgn awak..tgk ank dia solat..ayah dan mak xsolat pula..minta lah kejutkan ayah atau mak untk mjdi imam..awk jdi makmum..cakap dgn ayah..ayah nanti nk masuk syurga allah pon gilir2 la..ari ini masuk syurga..esok masuk neraka..ibaratkan awk makan..contoh hari ini awk makan..esok awk tak makan..mcamane keadaan awak..msty sakit perutkan..lemah..xley bljar..perut berbunyi..begitu juga dgn solat..kene penuh solat..mgaji.. baru awk mudah bljr..nk menuntut ilmu..dapat ketenangan..kalau awk xsolat..awk rase xsedap hati..gelisah..tak tenang..percayalah cakap ustazah..

Situasi 4..
Pelajar 1 : Ustazah kenapa ustazah pakai tudung labuh nie??tak panas ke??
Ustazah: Tap panas pon..sejuk lgi adalah..bukan menutup aurat itu wajib ank murid ku..kne tutup bhagian yg wajib tertutup..jaga maruah diri..nak2 lgi yg perempuan..
pelajar 1: nanti saya nk pkai tudung mcm ustzah..nk sururh mak saya belikan tudung..
Ustazah: senyum 360 darjah..bley je sayangku..pakailah..tak pakai yg labuh pun tak pe..yg penting tututp aurat.dan bahagian2 yg perlu ditutup..itu sgt penting..

Berdasarkan situasi2 tersebut..barulah aku mngerti memegang gelaran guru..banyak yg perlu diterapkan cara kehidupan islam kepada mereka..Kadang diriku terfikir sendirian..Betapa pentingnnya Pendidikan ibu bapa  kpda anak2 dirumah..ya allah mereka tidak mandapat penghayatan ilmu dalam islam..sekadar belajar sahaja tnpa memahami..Ya allah..ini tugas untuk diriku bkerja kuat..

Para ibu bapa..saya tahu anda sibuk dalam tugasan kerja..mcari kemewahan dan nafkah buat mereka..tapi berilah ilmu fardu ain yg wajib dipelajari oleh mereka.tak kesah mereka tak dpt yg fardu kifayah..tapi yg penting ilmu yg asas sangat wajib..bukankah itu bekalan yg mereka hndak bawa ilmu itu hngga ke akhirat..jgn nanti mereka mempersoalkan di akhirat..tapi yg itulah ibu bapa mereka tidak memberi..bukan kah nanti bila kamu meninggal dunia..doa dari mereka sgt kalian kebulurkan..bknkah itu tggungjawab kamu ibu bapa..bukah itu yg kalian akn bentangkan dihadapan Allah di akhirat nanti??tidak salah anda menyogok mereka dgn kemewahan harta benda..tapi mereka bkn mginginkan itu sahaja..mereka mginginkan perhatian dan belaian kasih sayangmu..luangkan sedikit mase untk mereka..bukankah mereka amanahmu..kamu yg mcorakkan seni khidupan mereka..percayalah..ketika diriku memeluknya dan mbelainya..sya dpt merasakan mereka mginginkan kasih sayang..hingga dia memeluk saya..dan mgatakn sya sayang dan rindu ustzah kalau ustzah tak masuk 1 hari kelas sya..ya Allah..mereka mginginkan kasih syg..

Telinga ku akhir2nie sentiasa mdengar luahan simpati mereka...airmata nie tak henti berjuraian mendengar tangisan derita mereka..yg mereka sering kali dipukul..sering kali di dera..seringkali dimarah dan dihina..hak kebebasan bersuara mereka tidak didengar oleh kedua2 belah pihak..wahai kedua ibu bapa..jgn terperanjat bila tiba 1 masa mereka berani mgemukakan hujah untk mbidaskn percakapanmu dgn kata2 yg kesat..jgn terperanjat jika anak2 yg dipukul ketika kecil..nanti bila da besar dia akan memukulmu kmbali sperti yg brlaku pda mase kini..bila hak kebebasan bersuaranya disekat.. ingat!! kedua ibu bapa jgn terperanjat nanti bila panggilanmu tidak disahut oleh mereka..mereka buat tak endah je..krna ibu bapalah yg perlu menunjukkan akhlak dan mjadi idola untk anak2..Ya allah..sya ingin mgesat airmata itu..sya ingin memujuknya dgn ayat2 cintamu..sya ingin mgingatkn mereka disyurgaMu tiada yg derita..kuatkan daku dalam mendidik jundullah ini..ia anugerah istimewa darimu untk diriku..Ya Allah biar mereka sibuk bertanya itu dan ini..knape?bagaimana?? asalkan mereka dapat ilmu yg bermanfaat buat pyuluh jalan..biar mereka jemu bertnya padaku..jgn diriku jemu mdgr dan mberi jawapan.nauzubillah..biar diriku jadi kamus, buku dan library berjalan buat mereka yg sangat berguna..jgn mereka tidak dapat apa2..buku dekat library tidak ramai org mbacanya..biarlah aku jdi buku2 library untk manusia mgunakannya 24jam..yg sntse mnerima plbagai perkhidmatan dan bntuk soalan2 untk jundullah ini..terima kasih ya allah..;)

Ibu bapa didiklah anak dgn dakwah islam..yg diajar berpandukan al-quran dan as-sunnah..bukan dgn cerita2 hantu yg tidak masuk dek akal..bukan kah itu menpesongkan aqidahnya..teringat padaku pesan Luqmanul hakim kepada anaknya yg Allah rakam dalam al-quran..aqidah yg mamtap sgt penting untuk melahirkan generasi yg beriman dan bertaqwa..ajarilah anak bukan dgn teori shaja..tetapi ajarlah dgn praktikal atau amali..perlaksanaan..teori dgn amali sgt berbeza..mereka akan jelas bila dilakukn dgn praktikal (amali).. didiklah anak dgn kata2 dan akhlak yg sopan..pujilah 40 kali..baru 1 kali keji..bukan dihamun sebegitu..kesian naluri anak..kita sakiti hati anak..mereka juga manusia biasa seperti kita..yg ada hak dan keinginan..jika mereka buat begitu pada kita..apa yg kita akn rasa??ibu bapa sntiasa mdoakn dan memaafkan anak jika mereka mlakukn ksilapan..sntse meminta maaf jika kita juga mlakukn ksilapan..baru dapat ketenangan,.terima kasih islam..sentiasa menyediakan farmasi atau klinik yg lengkap buat ummat,yg di dalamnya di penuhi dgn ubat-ubatan yg syumul...terima kasih ya allah..islam sgt mbela..



Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar

Maaf...jika ade terkasar bahasa..ampun maaf dipinta..sekadar bkongsi pengalamn yg dihadapi..doakn diri ini..moge sntse mningkatkn diri ke arah kbaikan..untk mraih syurga dan redhaNYA..aminn..insyaallah..:)

pesanan: moge ku didik "para2 ulama' ku"(anak2)  berteraskn khidupan islam sepenuhnya..mge diriku jdi pdakwah untk msyrkt..aminn...doa kalian sgt ku dambakan..;)

Wasalam..:)








No comments: