Monday, October 29, 2012

Bila Saya Di Tanya Lagi...

Salam...;)

Nape tiba tajuk entry kali nie mcm tue kan...semua nak tnya soalan mcm nie..jdi sya dgn rela hati mjwb jugak soalan nie....

SOALAN 1 : KENAPA KAMU MEMILIH BIDANG PERGURUAN ATAU PENDIDIKAN????

Jwapan sya : "Pendidikan atau perguruan juga ilmu Allah...Ilmu Allah sgt luas....Ape salahnya sya menerokai ilmu Allah ini..perguruan adalah cita2 yg mulia...di mata manusia mgkin nmpk sgt hina..tpi di mata Allah guru seorang yg mulia...TAHNIAH!! krna memilih untk mjadi guru bgi kwn2 yg lain...kalian adalah insan yg terpilih yg dipilih oleh Allah untk mjdi murabbi, muaddib, muallim, mudaris, daie'. kerana apa?? kerana anda meneruskan perjuangan Rasullullah S.A.W..tak semua org dipilih oleh Allah..alhmdulilah..bersyukurlah kalian...walaupon gajinya tak setinggi mereka yg berkerjaya gah mcm doktor, engineer...tpi gajinya merupakan saham yg lumayan di akhirat..subhanaallah..;) bersyukur dan beruntung sgt2 yg mjadi guru,teacher,ustaz, ustazah..;)

SOALAN 2 : KENAPA MENGAMBIL PENDIDIKAN ISLAM?? KENAPA TAK MENCUBA KOS LAIN???

Jwapan Sya : Bukan tidak mencuba..sya dapat kos lain..sya dpt politeknik kos perbankan kewangan islam...tpi sya tak nak..mgkin salah satu faktor sya tak ade basic dlm bidang akaun..kerana sya mgambil jurusan syariah di alam sekolah menengah...tak salah untuk mgambil pendidikan islam..siapa lgi yg nak berjuang dan bangunkan islam selain kita sendiri yg beragama islam...Janji Allah..siapa yg bantu agama Allah..Allah akan bntu..mgkin xramai yg mncuba bidang nie...tpi hnya insan trpilih shaja...pendidikan islam atau agama hendak digunakan smpai di akhirat..bekalan kita di sana yg abadi nanti...mulianya mbangunkan islam...;)

SOALAN 3: KALAU DAPAT KOS LAIN, ADAKAH INGIN MENCUBA DALAM BIDANG LAIN???

Jwapan sya : Jika diizinkan dapat kos lain..insyaallah..sya kan mencuba..tpi tdk lari daripda perguruan...xkesah lah kos ape yg dapat..yg pnting perguruan...pendidikan khas, sejarah, pndidikn awal kanak2, matematik..itukan semua ilmu Allah..kita stdy shaje ilmu Allah..ilmu allah sgt luas...belajar ini bukan kayu ukur seseorang itu pandai atau tidak..tpi blajar nie mcari dan menyebarkan ilmu Allah...kerana Allah..klau kita bljar stkat exam...tidak kemana diri kita...tapi klau kita bljr krna Allah..masyaallah...macam2 ilmu kita dapat miliki...dan kongsikan bersama....

SOALAN  4 : GAJI GURU RENDAH BERBANDING KERJAYA LAIN???

Jwapan sya : kita berkerja adakah disebabkan gaji???jika disebabkan gaji..baik kita jgn kerja..kita berkerja kerana allah..cari lah sedikit rezeki..asalkan halal..sebesar2 zarah rezki ialah yg dicari dgn usaha dan keringat nya sendiri..bukan dgn mencuri, rasuah dan sebagainya..yg penting keikhlasan kita berkerja krna Allah..itu lbh baik dripda mendaruratkn diri kita sndiri..Biarlah org kate gaji kmi rndah...yg pntg kmi tahu tugas kmi...krna Allah, islam dan anak bangsa...Andai kalian yg kos selain dri perguruan duduk 1 ari disekolah membuat kerja mcm kami hdapi, sya rase kalian blom tntu mmpu hdapinya...kdng2 gaji yg diterima tgk mcm tdk berbaloi dgn kerja kmi...tpi buat bukan krna gaji smata2..tpi krna Allah..;) percayalah..sgalanya akan tenang..bila krna Allah..walaupon isu guru salu dipertikaikan...kmi tidak prnah myalahkan sesape atau menuding jari ke mana2 pihak...tpi kita balik ke pucuk pangkal kita hnya pada allah..dan mdpt rezki yg halal..;)sikit2 lame2 jadi bukit..;)

alhmdulilah..beruntung mjadi guru..
syukurlah wahai pendidik..;)

"Seorang doktor merawat seorang pesakit, hnya akan mati Seorang shaja pesakit"
tapi berbeza dgn guru....
"Seseorang guru mengajar seorang generasi salah, 7 keturunan generasi tersebut salah"
bayangkan jika 1 kelas  ade 40 orang...berapa ramai yg salah..tak termasuk generasi2 dan kelas2 yg lain..;)
tpi seorang murid mengamalkan ilmu yg diajar..berapa gnjaran phala nya..tak terkira...subhanaallah...beruntunglah wahai pendidik sekalian..walaupon org pndang kita rendah..tpi kita sgt mulia di sisi allah..hnya insan terpilih shaja yg dipilih oleh Allah..terima kasih Ya Allah..kerana KAU memilih diriku sebagai seorang Muaddib..;)

Hnya krna kalimah keramat "GURU" sudah mjadikn kmi tersenyum..
mulianya kerjaya ini..;)

wsalam..;)



No comments: