Friday, October 19, 2012

Al-Quran Itu Indah~~

Salam....

Ape khbr semua??sihat???moge kalian semua di bawah lindungan Allah...jge kesihatan baik2...skng musim hujan kan...;)

ok..berdasarkn tajuk di ats..tiba2 nk mceritakan tentang al-quran...

Alhmdulilah..bersyukur..kpda kwn2 yg sewaktu kecil yg dirinya sudah di didik untk membaca al-quran..alhmdulilah..bersyukur jgk pda diri sya..krna di kurniakn kedua parents yg menitik beratkan soal agma..dan sebgainya..Alhamdulilah..thank you to Allah..;)

Sewaktu kecil dulu...sya di didik untk membaca al-quran...pergi kelas mengaji...n malam mengaji dgn ma...pastu xmengaji..pasti kena rotan..sya di didik untk sntse berdisplin dalam solat dan mengaji..termasuk juga aurat..;) Alhmdulilah..syukur...

untg sgt2 kpda kawan2 yg mase keciknya di ajar mengaji...bgos sgt2 mengaji nie..al-quran adalah kitab yg suci..yg akan memberi syafaat kpda kita apbila kita sdah meninggal dunia nanti kan....;)

kawan nk tahu x???? sya nie tersangatlah tidak pndai mengaji...dah la bace merangkak..tajwid pon salah..klau bce dgn akak n ma..pastilah diri nie yg menangis..krna tidak mahu mbca al-quran dgn betul..lpas tu...klau bace laju..tjwid entah ke mana mghilang...smpi kne marah hari2...

Pastu sya tekad pda diri sya untk mpelajari al-quran di universiti...kt univsiti sya mgmbil kursus perguruan pendidikan islam...wajib belajar taranum dan tajwid al-quran..dari situ lah sya bljr mcmane mgenal hukum tjwid dan makhrah sebutan huruf yg betul...

wlaupon sya bljr di universiti sbjek tjwid dan tranum tpi...bila mbaca di depan ma n akak..pasti byk kesalahan...smpi ma dan akak kte...mcmane nk jdi ustzah jika, ustzah pon mbce al-quran dgn mrangkak.. .mcmane nk ajar nk murid, jika mgaji pon xbetul..smpi ade yg nk ulang kan sya kmbali pda iqra'..smpi ade yg branggapan mcm itu..tpi sya hnya mmpu menangis dan ckp..sya mahu tukar kos...tak layak untk mjdi ustazah....sambil menangis2...

dulu berangan nk mjdi hafizah...tpi xdpt..rupanya ade hikmah disebaliknya..Allah bgi peluang untk mdekatkan diri dgn lbh dkt..bukan stakat mghafaz al-quran..tetapi mghafal ilmu2nya sekali..alhmdulilah...

Selepas itu, ma dan akak juga lah yg salu mberi semngat dan mengajar cara mbca al-quran..mbaca al-quran dgn betul dan mengenal hukum tajwid...sya salu dgr al-quran digital yg dibeli khas oleh ma untk sya gunakan..melihat setiap bacaan dri qari2...salu mndgr al-quran di laptop dan mp3 di hndfon...salu mbaca al-quran selepas solat...1 hari 2 muka surat..dan terjemahan tfsirnya sekali...al-quran jgn ditinggalkn sekali...bila kita tnggalkn kita akn mudah lupa...jdi kne salu lah istiqamah membca la-qurn..melihat ayat-ayat suci...setiap kali kita melihat gnjaran pahala allah berikn sgt indah...

slpas itu, sya praktikum di sekolah agma..sya mdpt subjek al-quran..untk mengajar pljr2 drjah 4...kdng2 smpi xpercya....adakah Sya yg kne mgjr sbjek nie?????smpi tertnya2 dkt kwn2...sya xmahir dlm bidang al-quran...pdahal sya ustzah..mcamane nk mgajar...mcmane nk terangkn segalanya...tersangatlah rumit...smpi nk pi jmpa guru besar mtk tukarkn jadual wktu..tpi bila jdual dan diatur dan ditetapkn..dgn rela hatinya diri nie mgjar juga anak murid...tajwid dan tafsir al-quran...

Rupa-rupanya...ade hikmah di sebalik yg berlaku..Allah...nk sya belajar al-quran..disamping mdidik..sya dpt menimba ilmu2 tjwid dan tfsir al-quran...di setiap kali nk mgajr sya mbelek dan membuka buku2 tajwid dan taranum yg belajar di universiti dan sekolah..dgr cara bacaan qari2...menyebut dgn betol...tiap2 hari melihat al-quran membetulkan kesalahan al-quran..mdengar qari2 mbaca la-quran dan myebut huruf dgn btol..
dan dri situlah sya tekad untk mdalami ilmu al-quran..dam memprktisnya setiap hati...

Betol kte ma dan akak sya..bukan mudah untuk mpelajari al-quran..memg susah..mereka dulu pon mcm sya jgak..tpi smgt yg kuat..bljr hari2..akhirnya...boleh mbaca al-quran dgn betol..kate2 smgt itula dipegang untk mjadikan pngalaman..dam mghayati al-quran...

sekarang..bila mgngur nie..tiap2 hari bila bosan..mesti mbaca al-quran..mpelajari al-quran..smpi mbca di hdapan ma...da betul..kurg salahnya..dripda dulu yg mrgkak..dan hukum tjwid terbang ke mana...betulkan..hidayah dan ilmu itu perlu dicari...

Beruntung kalian yg masih kecik2 lgi..da mgenali al-quran dan hukum tjwid.belajarlah dgn betul2..jgn sia2kan....alhmdulilah.

jgn jadi mcm diri ini..yg sering alpa dan kufur nikmatnya..mse kecil berpeluang untk menimba ilmu..tpi sya sia2kan dgn bermain..tak nak bljr al-quran btol2..dosanya sya..selama ini bca al-quran dgn tjwid dan mkhraj yg salah..dosanya..siap tarik nafas..pdahal itulah dosa..tpi sering kali diwat...emm..Ya Allah..ampunkanlah hambaMU ini...yg seringkali mlakukn dosa..dan alpa pdaMU..:'(..sya tdk malu untk mceritakn kisah sya...smoge kwn2 mjdikn pgjrn di setiap brlaku...tersgtlah malu dgn Allah..yg mberi nikmat dan segalanya..tetapi tidak diamalkan..masyaallah...

tpi alhmdulilah..syukur sgt2...allah msih pnjgkn umur untk mgenal dan mbca al-quran...ilmu allah tersangat luas...carilah di dalamnya sepenuhnya...Al-quran dan solat adalah rahmat..iaitu kasih sayang dripada Allah buat kita..jika ingin mcari ketengan carilah al-quran dan solat lah..:)

 Matikan ku dlm beriman...
Al-quran itu syafaat kita di akhirat...jgn palingkan diri dripda mbaca al-quran....

nie hadisnya : (nauzubillah minzalik)

Dan tanda al-Quran melaknat manusia:

1. Di depan orang kita disanjung tetapi di belakang orang kita dihina dan dikutuk;

2. Rezeki tak pernah cukup;

3. Rumahtangga tidak tenang;

4. Semua orang kita anggap musuh.

 Salam..;)


 Al-Quran Merupakan bekalan di akhirat kita semua..;)

Subhanallah..cntiknya lautnya..sya nk duduk dekat atas batu itu..
sambil mbca al-qurn..dan melihat ciptaan Allah..serta mdengar kicauan
burung...subhanaallah..allahuakbar..;)



No comments: