Sunday, April 22, 2012

Cinta nafsu atau cinta halal~~

 salam...
Bila bercakap tentang cinta, saya selalu berundur satu langkah ke belakang.  Yati yang 'up to date' (lebih extreme suatu ketika dahulu)  dan saya sangat kolot bila berbicara tentang CINTA.
tidak pantas untuk saya katakan saya tiada keinginan untuk dicintai dan mencintai. saya juga berani jamin, tiada orang yang tiada perasaan 'ingin bercinta' begitu kerana lumrah kita manusia, dicipta bernafsu dan berperasaan. kita bukan malaikat. tetapi biarlah perasaan itu disalurkan dengan betul dan halal. saya akui..hati wanita itu sgt lmbut dan lunak...ingin dsayangi..dcintai..dibelai...tetapi biarlah dgn cara yg halal..."couple after married very2 halal" pcayalah..romantik sgt2..
ramai org btnya kpda sya..knpa saya xberteman..??xingin ke kekasih..boyfriend...jawapan sya sgt easy...mcari cinta Allah dahulu sblm mcri cnta manusia..setiap manusia ingin dsyangi...trmasuk dgn saya..tapi biarlah ia after married....kerana itu sgt halal dan taajub..

kbyakan manusia skrg smakin hanyut dibuai dgn cnta manusia...cinta bernafsu...mksd saya cnta brnafsu ialah cnta yg mbawa kita kpada kelalaian trhadap pcnta cinta yg spatotnya kita agungkan....kadang2 prnah x kita terpikir yg bila kita bercnta hngga kita hanyut dan tdk khusyuk ktika solat..pernah tak kita terpikir mcm tu...kita asyik tringat mesej, gmbar, wajah, nya ketika solat..seriusly..msti ada yg mcm tue..wlaupon tak keseluruhan...
ye..saya akui memg cnta itu anugerah allah..tapi jgn dcemarkn dgn nafsu semata-mata...kbyakan ramai org  bkata bcnta boleh tapi jgn mgabaikn plajaran...segala bagaikan..tapi sya bangkang itu..kdg2 kita bergaduh dgn si dia pon kita tak belajar..sibuk memikirkan perasaan dia,nak mjga hati dia...kita sibuk menangis...bergaduh..bertengka..maki-makian.bila hari bezday dia kita sibuk nak bagi hadiah wat suprised party la...pdhl duit yg kita pakai itu duit parents kita yg bagi untk keperluan diri kita...bergambar dgn dia macam dgn dekat dan suap2 itu bukan lgi mnambahkn dosa kita yg ada ke..dgn nak topup setiap hari untk mesej dgn si dia..seminggu brapa kali kitatepon parents kita...pikir tak..pernah tak kita tpikir..kita pernah tak jatuh kan air mata kita pda Allah yg mberi rezki...nikmat.kita sntse alpa...

bukan saya tak ingin mcari cinta..tapi cinta itu anugerah Allah...dia bagi cinta itu dgn sgt suci di dlm hati manusia..untuk saling melengkapi diantara satu sama lain dengan cara yg halal...dgn suami kita sendiri...kdg2 kita hanyut dlm buaian cinta manusia hnga kita lupa Allah. "Lelaki dan wanita , jgn terlalu murah engkau dlm berbicara dan jgn terlalu mudah engkau mengucapkan kata2 'I LOVE YOU' atau 'I MISS YOU' kpd seseorang wanita  dan lelaki kerana dgn pkataan itu mudah goyah imannya.  waniat yg sntse mgoda lelaki sudah dikira sbgai fitnah.bukan kalian taw ape itu fitnah???sgt dahsyat..nauzubillah..tdk perlulah dgn pangilan sayang, lepas itu, rindu-rinduan dan sebagainya..kalau pasangan sakit nak kena jaga...itu semua cinta bernafsu..tetapi jagalah maruah dirimu..perempuan tak rugi jika menjual mahal..lagi byk faedah..jodoh semua dutangan ALLAH..percayalah...

.kita pcaya dgn janji Allah dlm surah An-Nur...

"Perempuan yg baik dgn lelaki yg baik dan sebaliknya"

jika kita menginginkan imam muda...kita kenalah mjadi ustazah pilihannya....;) 
 
Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterimakasih atas kurnia tersebut.
saya memegang prinsip ini "

 "cintakan Allah lebih berbanding cinta manusia"
 bercinta selepas kahwin...sweet~~byk ganjarannya...
-Lelaki yang baik takkan pernah memaksa wanita melakukan sesuatu yang boleh mendatangkan murka Allah. Bijak membuat pilihan, lelaki bagaimana yang bakal dijadikan imam keluargamu wahai wanita.
-Jangan hanya inginkan lelaki yang baik selagi kita tidak menjadi baik, tetapi jadilah wanita yang baik sehingga kita diinginkan oleh lelaki yang baik.

-Jangan kedekut sangat.! Tak ada apa pun yang kalian miliki. Semua milik Allah.
termasuk dgn CINTA..CINTA milik ALLAH...bila2 masa dia akn mgambil semula...-Bercinta lepas kahwin. Mesti lagi best sebab lebih diberkati Allah.;)

saya petik kata-kata ini, 
"While chemistry and attraction are no doubt important, character precedes them both. A famous quote follows, “Chemistry ignites the fire, but character keeps it burning.” The idea of falling “in love” should never be the sole reason for marrying someone; it is very easy to confuse infatuation and lust for love."


-Aku mesti mencari cinta Allah sebelum aku mencari cintamu.
 
bagi saya suami adalah segala-galanya selepas Allah dan Rasul saw. tidak utuh saya bazirkan cinta kepada lelaki lain kalau akhirnya nanti yang bakal sehidup semati, besusah bersenang dengan saya adalah suami saya? yang lebih berat, wajarkah saya memberi sedikit cinta saya kepada lelaki lain sedangkan yang akan menanggung dosa saya nanti adalah suami saya?

jadi slogan untuk hari ini,

"kami tidak akan ucapkan perkataan 'cinta' kepada mana-mana lelaki ajnabi kerana.. kami simpan perkataan itu untuk diucapkan kepada bakal suami kami."


"SINGLE bukan bererti tidak ada yang menginginkanmu..''
Tetapi ia sebagai tanda Allah sedang sibuk menulis cerita CINTA yang terindah untukmu.. Insya-Allah..♥


jodoh itu misteri..rahsia Allah..Allah nk bagi suprise kat kita.



banyak lagi hati yg perlu dijaga oleh kita..byk lagi bnda yg perlu difikir dan tempuhi..bukan hnya cinta bernafsu sahaja...tunjuklah kjyaan pada ibu bapa kita..kahwin awal pada usia muda adalah terbaik..sunnah rasulullah 25 tahun..;)


Cintaku hanya kupersembahkan untuk …
Yang menciptakanku…
Memberiku Jiwa…
Memberi...ku udara…agar aq tetap hidup
Memberiku segalanya…selayaknya manusia….
Cintaku hanya untuk SANG KHALIQ….
ALLAH AZZA WA JALLA…



Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum mawar tersebut, tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri mawar itu menusuk jari.
  byk kelebihan dan ganjaran bercinta selepas kahwin...;) seronok..

wsalam... jazakum Allah khayr kerana sudi membaca ^^


tengok gmbr di bawah ini..sweetkan..saya nak mcm nie..;) wee~~


created by : srikandy aidah iedah...




















1 comment:

eiYrA said...

in shaa Allah akak :)